Wat is een chatbot?

Een chatbot is een assistent die communiceert via tekstberichten (chatberichten). Het is een virtuele metgezel die kan worden geïntegreerd in websites, applicaties of instant messengers. Een chatbot helpt organisaties hun klantinteracties te vereenvoudigen.

EEN GEAUTOMATISEERD COMMUNICATIESYSTEEM 

 

Een chatbot is kort gezegd een geautomatiseerd communicatiesysteem met gebruikers. Deze kan je combineren met machine learning, zodat de chatbot kan leren en zich ontwikkelen. Zo kan de bot op basis van patronen (algoritmes) het optimale antwoord aan de bijbehorende vraag koppelen. Je kunt zelfs sentiment mee laten wegen in het formaliseren van een antwoord.

VRAAG HET MIJN ASSISTENT

 

Een chatbot beantwoordt vragen van klanten. De Chatbot stuurt notificaties waar nodig. Ook managet de chatbot indien gewenst verschillende klantprocessen. Een chatbot helpt jouw klant door de klant bij de hand te nemen. Een chatbot kun je inzetten voor FAQ doeleinden, maar eveneens leent de chatbot zich perfect voor administratieve processen. Lees meer over mogelijke doeleinden bij scenario’s.

verzamel data en optimaliseer klantprocessen 

 

Met een chatbot verzamel je een goudmijn aan informatie. Alle contacten en gesprekken worden immers vastgelegd. Met de data die je verzamelt kun je zowel interne processen optimaliseren alsook de conversie van je diensten of producten verhogen. Je leert steeds meer over wat er leeft bij de klant. Je kunt snel en adequaat handelen als je merkt dat klanten vaak dezelfde vragen stellen, of als een dienst niet duidelijk is. De klantbeleving zal een enorme positieve boost krijgen.

Wat is een chatbot?