Waar is een chatbot voor?

Waarom is een chatbot nuttig voor een bedrijf? Chatbots worden ingezet voor het afhandelen van routinetaken of het gelijktijdig verwerken van meerdere aanvragen van gebruikers. Dit komt de customer experience ten goede, want de gebruikers hoeven dan niet meer te wachten tot er een medewerker beschikbaar is om de vraag te beantwoorden.

Geen wachttijden 

 

Nu al zie je dat veel bedrijven een chatfunctie hebben geïntegreerd op hun site bijvoorbeeld. Maar doordat er niet altijd direct een medewerker beschikbaar is kunnen wachttijden oplopen en verlies je de klant. Je concurrent heeft misschien wel een chatbot in gebruik en kan sneller antwoord geven op de vraag. Deze klant ben je dan helaas kwijt.

Standaard vragen automatiseren 

 

Dus heb je in jouw business veel klantcontacten en heb je te maken met standaard vragen die zich goed lenen voor automatiseren? Dan is het absoluut de moeite waard om de toegevoegde waarde van de chatbot voor jouw business te onderzoeken.

Waar is een Chatbot voor?
  • Volgens ons motiveert dit het gebruik van chatbots:
  • Productiviteit: Chatbots bieden de hulp of toegang tot informatie snel en efficiënt.
  • Entertainment: Chatbots amuseren mensen door hen grappige tips te geven, dus help de tijd te doden wanneer gebruikers wachten of niets te doen hebben
  • Sociale en relationele factoren: Chatbots verhogen conversies en verbeteren de sociale ervaringen. Chatten met bots helpt zo om eenzaamheid te voorkomen, geeft een kans om te praten zonder beoordeeld te worden en verbeterd de gespreksvaardigheden
  • Nieuwsgierigheid: De nieuwheid van chatbots wekt nieuwsgierigheid. Mensen willen de vaardigheden van chatbots verkennen.