Customer care met chatbots

De chatbot als tool bij customer care is in opkomst. Klanten kunnen tegenwoordig bij veel servicegerichte organisaties al rechtstreeks chatten met een medewerker. “The next step” is de chatbot.

factuur opvragen? easy! 

 

In de loop der tijd heeft een afdeling klantenservice al vele vragen beantwoord en gestandaardiseerd. Wist je dat je deze standaard antwoorden (FAQ-data) kunt combineren met data uit andere systemen, waaronder een CRM systeem? Hierdoor kun je klanten 24/7 bedienen met behulp van een chatbot. Een chatbot kan namelijk snel antwoord geven op veel voorkomende vragen. Denk aan het opvragen van facturen of het controleren van de status van een bestelling.

De chatbot is AVG-proof 

 

Je kunt een chatbot zo programmeren dat je AVG-proof informatie van de klant kunt delen met de klanten. Klanten kun je identificeren door een verificatieproces met gegevens die bekend zijn binnen de organisatie. Zo kun je de klant persoonlijk aanspreken en gedetailleerd antwoord geven op de vraag. Er kan binnen een chat te allen tijde worden doorgeschakeld naar een medewerker. Er wordt uiteraard rekening gehouden met eventuele openingstijden van de serviceafdeling.

Zet in op verbetering klantenservice met een chatbot

Krijg inzicht, verzamel data 

Denk eens aan de kosten die je bespaart door standaardvragen af te laten vangen door een chatbot. En je krijgt bovendien nog meer inzicht in de vragen van jouw klanten. Verzamelde gegevens kun je rechtstreeks geautomatiseerd vastleggen in jouw eigen CRM. Met al deze gegevens wordt de kennis van jouw chatbot steeds waardevoller. Customer care is een onmisbare toevoeging aan de customer journey!

Techsupport

FAQ

Administratie