FAQ; Veelgestelde vragen beantwoorden met een chatbot

Klaartje heeft een jurkje gekocht. Het is een prachtig jurkje, maar helaas is de kleur niet helemaal wat ze ervan verwacht had. Het jurkje gaat retour. Toen Klaartje het jurkje bestelde heeft ze eigenlijk niet goed uitgezocht hoe het zit met het retourbeleid van de webshop. Wat is nu de bedoeling? Waar moet de retour worden aangemeld. Moet ze het zelf ergens afgeven? Of wordt het opgehaald door een koerier? En wie draait op voor de kosten? Klaartje surft gauw naar de website van de webshop en ziet dat ze via Whatsapp contact kan opnemen. Dat is makkelijk zeg!

snel antwoord op veelgestelde vragen

 

Customer care is belangrijk voor een webwinkel. Je hebt daarom een helder retourbeleid. Niet tevreden? Geld terug. Via jouw Whatsapp chatbot hoort Klaartje dat alle artikelen altijd binnen 14 dagen retour kunnen, ongeacht de reden. De Whatsapp chatbot vraagt naar het ordernummer van Klaartje en of ze wil ruilen of retourneren. Klaartje kiest voor retourneren. De chatbot geeft aan dat ze het jurkje in de originele verpakking of een andere stevige verpakking kan aanleveren bij een PostNL punt. 

extra service mogelijkheden

 

De chatbot geeft bovendien aan waar het dichtstbijzijnde PostNL punt is. Ook stuurt de chatbot een e-mail met een retournummeren een antwoordnummer waar het pakketje naartoe gestuurd kan worden. Tot slot bevestigt de chatbot nog even dat het retourneren gratis is en dat het aankoopbedrag binnen 3 dagen na ontvangst van de retourgoederen op haar bankrekening wordt teruggestort. “En oh, vergeet niet om een traceercode te vragen bij de PostNL balie als je het pakketje afgeeft!”, aldus de chatbot.

Geef snel antwoord met een chatbot

geen onnodige belasting van de klantenservice afdeling

 

FAQ Chatbots beantwoorden alle vragen die klanten in het verleden ooit hebben gesteld. Het zijn vaak standaard vragen waarbij je de klant direct kunt helpen en de telefonische of mail supportafdeling enorm kunt ontlasten. Je kunt snel inzicht geven in de werkwijze van jouw bedrijf of jouw dienst. Denk aan het beantwoorden van vragen zoals in het scenario hierboven, maar je kunt ook denken aan vragen als: “hoe maak je een account aan?”, “waar kan ik inloggen?”, “wat zijn de kosten voor het afsluiten van een x-dienst?” of “wat zijn de levertijden van een x-product?”. Bovendien wordt een actie na het afgeven van bijvoorbeeld het retournummer direct verwerkt in de gekoppelde CDP, CRM en voorraadbeheersysteem. Dus geen extra handmatige handelingen meer!

Scenario's