Een chatbot voor administratieve ondersteuning

Na een pittige storm komt Robert thuis van zijn werk. Hij ziet dat een tak van de dennenboom naast zijn woning een raam heeft vernield. Robert twijfelt waar hij zijn inboedelverzekering heeft. Via de afschrijving van zijn bank ziet hij dat het bij een van de middelgrote verzekeraars van Nederland is geregeld. Hij vraagt zich echter af of deze schade wel onder zijn polisvoorwaarden valt. De schade moet in ieder geval zo snel mogelijk worden verholpen want het gaat om een raam op de begane grond en Robert wil natuurlijk niet ook nog een inbraak aan het lijstje toevoegen. Hij wil bij de verzekeraar zijn polis gegevens opvragen en eventueel direct de schade melden door situatieschets en een foto te sturen.

digitale afhandeling van schademeldingen

 

Praktisch als jij verzekeraar bent wil je Robert zo snel mogelijk helpen aan een oplossing. Robert komt via de website in contact met de chatbot. Via de chatbot kan Robert door het geven van zijn NAW gegevens, geboortedatum en laatste drie cijfers van het rekeningnummer precies opvragen of storm- en glasschade onder de verzekering valt.

aanleveren gegevens

 
Vervolgens geeft Robert de schade aan via een omschrijving en aanvullende foto’s. Van de chatbot ontvangt Robert daarna contactgegevens van een schadeherstelbedrijf in de buurt gespecialiseerd in glas en die binnen 3 uur kan langskomen voor een noodreparatie. Robert belt het bedrijf en 2,5 uur later zit het noodraam erin en wordt het nieuwe raam besteld.
Lage drempel, communicatie met een chatbot

handig voor administratieve handelingen in interne en externe processen

 

Deze administratieve chatbot kan meerdere soorten informatie verwerken. Je kunt inderdaad denken aan het melden van schades, maar ook bijvoorbeeld het aanvragen van een verzekering of dienst of doorgeven van adreswijzigingen. Bij interne processen kun je de chatbot koppelen aan medewerkersystemen waardoor medewerkers bijvoorbeeld eenvoudig hun salarisstrook kunnen opvragen.

Scenario's