Chatbot nodig? Bel of mail Certigon!

Wil je een op maat gemaakte chatbot voor jouw bedrijf die veel taken kan overnemen? Zoek dan niet verder! Twee software developers van Certigon hebben zich vastgebeten in de R&D van een chatbot die gekoppeld is met Whatsapp. Certigon heeft een website gepubliceerd waarop wordt uitgelegd wat zij voor jou kunnen betekenen op het gebied van chatbotontwikkeling.

Chatbots imiteren menselijke gesprekken om zo verschillende taken op te lossen of uit te voeren. In China worden bijvoorbeeld WeChat-bots ingezet voor het maken van medische afspraken, een taxi boeken of inchecken voor een vlucht. Ongeacht wat je dienst is of wat je ook verkoopt chatbots zullen in de komende jaren voor veel verschillende taken worden ingezet.

Wat is een chatbot?

Veel bezoekers van websites willen tegenwoordig direct antwoord krijgen op hun vragen. Een chatbot kan hierin de uitkomst bieden zonder dat het extra belastend is voor de afdeling  klantenservice. Je krijgt een vraag en reactie principe.  Lange wachttijden behoren tot het verleden.

Voordelen

En de tijdens de chat gedeelde of gegenereerde data wordt ook nog eens direct verwerkt in de verschillende databases. Je kunt deze data vervolgens analyseren om de servicegraad nog verder te verhogen. Je bespaart veel kosten terwijl je conversieratio door deze goede klantenservice stijgt!

“Aan de slag gaan met chatbots is een investering die zich op termijn zal uitbetalen. HEMA zag bijvoorbeeld een kostenvermindering van 17 procent. Binnen de e-commerce branche zien we zelfs een kostenreductie van 36% en een stijging van 20 procent in het aantal klantinteracties dat de medewerkers per uur hebben. Het geheim? Medewerkers inzetten voor complexe klantvragen en chatbots inzetten voor eenduidige vragen en routinewerkzaamheden. Goede inzet van chatbots leidt dan ook direct tot het volgende voordeel.” (Jepma, 2019)

Waarom een chatbot?

Chatbots kunnen ingezet worden voor het afhandelen van routinetaken of het gelijktijdig verwerken van meerdere aanvragen van gebruikers. Veel bedrijven hebben al een chatfunctie geïntegreerd op bijvoorbeeld hun website. Voor veel vragen is geen menselijke interactie nodig en kunnen perfect door chatbots beantwoord worden. Daarnaast zijn dit soort chatbots 24/7 beschikbaar. Het enige nadeel is dat je klanten kan verliezen door lange wachttijden. Als de concurrent dan wel een chatbot heeft die snel antwoord geeft, dan kan je de klant helaas verliezen.

Certigon

Wij bieden verschillende chatbotintegraties met de meeste bekende communicatie platformen. Kies het communicatieplatform dat bij jouw business past. Of het nou gaat om een chatbot voor Whatsapp, Facebook Messenger of bijvoorbeeld Skype, er is altijd een oplossing voor jou. Staat jouw communicatieplatform er niet bij? Vraag naar de mogelijkheden. Wees klaar voor de toekomst!

Onderzoek en ontwikkeling chatbot door Certigon

In oktober hebben twee software ontwikkelaars een Research en Development project van Certigon gekregen. Het doel was om mogelijkheid te onderzoeken om een chatbot te maken die gekoppeld is aan Whatsapp. Deze chatbot moest een paar basishandelingen kunnen uitvoeren. ‘De bot moest bijvoorbeeld een simpel Q&A gesprekje kunnen houden’, aldus een ontwikkelaar. ‘Hiervoor hebben we een QnA maker gebruikt om, doormiddel van machine learning, het systeem te leren combinaties van woorden te mappen op antwoorden.’

Wat is er onderzocht?

Met WhatsApp, als communicatieplatform op een chatbot, is geprobeerd om berichten te kunnen ontvangen en berichten te kunnen terugsturen. ‘We hebben een koppeling gemaakt tussen de QnA maker, onze applicatie en de API, legt een van de software ontwikkelaars uit.

wat waren de bevindingen?

‘Het was een snel en relatief simpel proces en onze bevindingen zijn helder: de chatbot werkt, alleen de kosten per bericht via Twilio viel wel wat tegen. We hebben vervolgens een andere provider gevonden die wel past bij onze visie’, aldus de software developers.