‘Buoy Health’ gezond voor patiënten

Een chatbot die de gezondheid van de patiënt bevordert? Het kan echt! Een studie heeft aangetoond dat chatbot ‘Buoy Health’ onder meer de onzekerheid van patiënten weg kan nemen.

JAMA heeft twee weken geleden een nieuw onderzoek gepubliceerd. Daaruit blijkt dat de (gratis) chatbot ‘Buoy Health’ effectief is in het verminderen van de onzekerheid bij patiënten. Via ‘Buoy Health’ kunnen patiënten vragen stellen en antwoorden krijgen. Zij krijgen een persoonlijk advies van de chatbot op basis van de input over hun gezondheidsklachten.

Voordelen

Patiënten verlaagden het beoogde zorgniveau sneller na het contact met de chatbot. ‘Fertiliteit’ (18%) en ‘gastro-intestinale’ (15%) aandoeningen waren de belangrijkste redenen dat patiënten de chatbot gebruikten.

Patiënten gaven aan dat:

  • De onzekerheid over hun gezondheids-problemen daalde van 34% naar 21%.
  • 32% van de gebruikers de urgentie van hun klacht verminderde.
  • In 65% van de gevallen de urgentie van hun klacht hetzelfde bleef.
  • In 4% van de gevallen de urgentie van hun klacht verhoogd werd.

“We zijn verheugd om onze resultaten te publiceren. ‘Buoy Health’ kan bijdragen aan het verminderen van de verwarring bij de patiënt. Daardoor zijn er minder onnodige of minder urgente zorgbezoeken. Dat heeft grote gevolgen voor als de zorgkosten blijven stijgen. Wij blijven in de toekomst altijd werken aan vervolgstudies in wetenschappelijke tijdschriften.”

Dr. Andrew Le – CEO en medeoprichter van Buoy Health –

Werkwijze

Onderzoekers bestudeerde 158.083 interacties met ‘Buoy Health’. Patiënten konden de (gratis) chatbot vragen stellen over eventuele gezondheidsproblemen of symptomen. Bij aanvang van het onderzoek moesten gebruikers aangeven wat hun beoogde zorgniveau was. Ze konden kiezen uit zeven opties met onder andere: spoedeisende hulp, spoedeisende zorg, eerstelijnszorg en zelfbehandeling. De patiënten moesten aan het einde van het gesprek dezelfde vraag nog een keer beantwoorden.

Trend

Chatbots in de gezondheidszorg zijn populair voor patiënten om thuis snel een diagnose te krijgen, In de afgelopen jaren heeft Buoy een aantal spraakmakende partnerships gesloten. Maar Buoy is verre van de enige chatbot in de gezondheidszorg. Een van de andere grote spelers is ‘Babylon Health’, een voor AI geschikte triage-chatbot die diagnoses stelt. Babylon werkt samen met verschillende gezondheidsinstellingen, waaronder de Britse NHS en de gezondheidsdienst van Rwanda.

Conclusie

“Patiënten zoeken naar zorg op basis van hun klachten. Aan de hand van een aantal vragen komt hier een diagnose uit. De studie laat zien dat deze virtuele diagnose-instrumenten worden gekoppeld aan het beoogde gedrag van deze patiënten,” schreven auteurs van de studie.

(Bron: MobiHealthNews)

Interesse?

Chatbots van Certigon is een dienst ontwikkeld door Certigon. Volgens Certigon kan in de huidige wereld van internet en digitalisering een moderne, duurzame bedrijfsvoering niet bestaan zonder software. Certigon is een softwarehuis waar maatwerk softwareoplossingen worden ontwikkeld.