Waarom moeten chatbots een backend-integratie hebben?

Naast het kiezen van de juiste communicatiekanalen is een integratie met andere systemen binnen een organisatie van wezenlijk belang. Integratie is nodig, want zonder deze integratie heb je helaas een chatbot waar je verder niet veel mee kunt. Ja, hij kan misschien wel de Turing-test* aan, maar dat is het dan ook wel. We geven een voorbeeld van een simpele backend-integratie: Gebruik je een eenvoudige chatbot voor FAQ doeleinden? Dan is het systeem waarin de FAQ data staat een backend systeem voor deze chatbot.

Een betere klantervaring door 24/7 bereikbaarheid

 

Een chatbot wordt ingezet met als doel het grotendeels automatiseren van de klantcontacten. Kruip eens in de huid van een van jouw klantenservice medewerkers. Je weet dan snel welke systemen er worden gebruikt. Deze systemen zal de chatbot dan als backend systemen gebruiken.

INTEGREER CHATBOTS MET JE BEDRIJFSDATA

 
In de context van een chatbot zijn backend systemen, systemen waar de chatbot data uit kan raadplegen en wellicht zelfs kan wegschrijven. Het zijn systemen die via een koppeling met de chatbot worden verbonden om een bepaald chat proces (chat beslisboom) te kunnen faciliteren met data. Om een systeem aan jouw chatbot te kunnen koppelen is het van belang dat het systeem een open interface heeft. Dat betekent dat jouw systeem een mogelijkheid heeft om data uit te wisselen.
Chatbot back-end integratie voor 24/7 klantenservice

Integraties met andere systemen

 

Je zou bij chatbot backend systemen kunnen denken aan CRM-, ERP, marketing- of salesplatformen. Het koppelen van systemen is afhankelijk van welke processen die de chatbot gaat ondersteunen. Naast de standaard systemen is het vaak ook mogelijk om een maatwerk systeem te koppelen aan de chatbot. Hiervoor geldt alleen dat er een koppeling mogelijk moet zijn om data uit te wisselen. Een chatbot kan dus ook heel goed met meerdere systemen gekoppeld zijn. Dit is afhankelijk van de beslisboom van het proces binnen de chatbot.

 

 

 

Koppelingen met de onderstaande systemen is altijd mogelijk, staat jouw systeem er niet bij? Neem dan contact met ons op. We kunnen praktisch elke integratie mogelijk maken.

Chatbot backend integratie met Afas
Chatbot backend integratie met Exact
Chatbot backend integratie met Hubspot
Chatbot backend integratie met Microsoft Dynamics
Wij bieden verschillende chatbot integraties met de meeste bekende communicatieplatformen, Backend itegratie met Perfectview
Chatbot backend integratie met Salesforce

* De Turingtest is een experiment, beschreven door Alan Turing in 1936, en nader uitgewerkt in zijn artikel Computing Machinery and Intelligence (1950) om licht te werpen op de vraag of een machine menselijke intelligentie kan vertonen. (Wikipedia)